Iedereen die onderneemt krijgt er vroeg of later mee te maken, vorderingen die niet op tijd óf niet worden betaald. Het is erg vervelend wanneer je probeert te ondernemen en zorgen aan je hoofd krijgt als een debiteur niet betaald. Maar wanneer geef je een vordering uit handen en vanaf welk moment vraag je een incassobureau aan zodat de debiteur bereikt kan worden? Hieronder bespreek ik waar op gelet moet worden en wat er je vooral niet moet doen.
Wat je vooraf moet weten
De ruime meerderheid van de debiteuren die de vordering niet heeft betaald heeft dit niet met opzet gedaan. Hoe vaak krijg jij als ondernemer een herinnering dat er nog iets betaald moet worden? Dit gebeurt vaak met regelmaat. Vandaar dat het belangrijk is om rustig te blijven wanneer een debiteur niet betaald en daarna de juiste stappen neemt zodat je jouw geld krijgt. Wat averechts werkt is boos worden, schreeuwen en tegen de debiteuren dreigen.
Wat handig is om te doen
Het kan voorkomen dat een zakelijke relatie eindigt met de vordering uit handen nemen. Dan is het handig voordat je zaken gaat doen met een bedrijf om te weten of die liquide genoeg is. Dit kun je checken bij de Kamer van Koophandel.
Wanneer het om een nieuwe zakelijke relatie gaat kun je vragen of er eerst een aanbetaling kan worden gedaan óf het volledige bedrag vooraf kan worden afgerekend. Hierbij wordt vertrouwen opgebouwd. Wanneer dit is opgebouwd zou je op basis van facturen kunnen werken.
Ook wanneer je een nieuwe zakelijke relatie gaat opbouwen is het handig om op google op te zoeken naar recensies over het bedrijf. Daarnaast kun je in combinatie met ”oplichter”, ”zwarte lijst” of ”wanbetaler” en de naam van het bedrijf of persoon opzoeken om een indruk te krijgen van het betaalverleden.
Voorwaarden
Het is belangrijk om de voorwaarden van je dienstverlening en producten in kaart te hebben en dat beide partijen deze voorwaarden overeen zijn gekomen. Wanneer er geen handtekening is heb je niks en valt er dus weinig te halen.
Betalingstermijn
Wat verder noodzakelijk is, is om aan te geven wat de betalingstermijn is waarmee je werkt. Wanneer dit termijn is overschreden is het tijd om actie te ondernemen. Hoeveel herinneringen je stuurt is afhankelijk van de goederen en diensten en van de type klant.
Wanneer herinneringen niet werken en je krijgt maar geen contact met de klant. Dan is het verstandig om een incassobureau in te schakelen. Het eerste wat zij doen is contact opnemen met de klant. Zij achterhalen de reden waarom de klant de factuur niet heeft betaald. Daarna zorgen zij ervoor dat er ter plaatste een oplossing komt en de klant over zal gaan tot betalen. Wanneer dit niet gebeurt zal er een vervolgstrategie met jou worden besproken. Het is immers belangrijk dat de incasso’s op een persoonlijke en krachtige manier wordt opgepakt.